Web Analytics Made Easy - Statcounter

دریافت 3 MB

به گزارش خبرنگار مهر، طی سال‌هایی که موسیقی پاپ ایران جان دوباره‌ای گرفته بود و بسیاری از هنرمندان چه در حوزه آهنگسازی و چه در حوزه خوانندگی وارد موج جدیدی از فعالیت‌ها به ویژه در سازمان صدا و سیما شده بودند، این مهدی سپهر خواننده و هنرمند پیشکسوت موسیقی بود که همراه با برخی دیگر از هنرمندان همچون عباس بهادری، حسن همایونفال، پرویز طاهری و بیژن خاوری آثاری را خلق کرد که تنها آثاری بودند که به شکلی رسمی و قبل از عرض اندام خوانندگان جوان‌تر، از شبکه‌های کم تعداد رسانه ملی پخش می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی سپهر که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز فعالیت‌های قالب توجهی را در عرصه موسیقی انجام داده بود و غیر از همکاری با بزرگانی چون زنده‌یاد علی تجویدی به عنوان خواننده اپرا نیز فعالیت می‌کرد، در سال‌های آغاز دهه هفتاد بود که بعد از مدت‌ها بنا به سیاست‌های مدیران سیما دوباره وارد جریان تولید آثار موسیقایی شد و فصل جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرد.

سپهر طی این سال‌ها علاوه بر همکاری با مجموعه‌های مهم موسیقی کشورمان، تلاش کرد تا فضای جدیدی از آنچه به آن موسیقی پاپ مطرح بود را وارد جریان رسمی تولیدات موسیقایی کند. جریانی که امروز می‌توان جدی‌تر به بررسی و ارزیابی آن نشست. به هر حال سپهر هنرمندی بود که به مدد توانایی‌های فنی و تکنیکی خود که برگرفته از تعلیمات موسیقایی اش در محضر استادان موسیقی کشورمان بود توانست خود را به عنوان یک خواننده استاندارد معرفی کند.

این اتفاق هم افتاد و در سال ۱۳۷۴ اثری از سهیل محمودی با عنوان «بهار را صدا بزن» با صدای مهدی سپهر تولید و پس از آن به شکل گسترده‌های در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی بارها و بارها پخش شد. این اثر به همراه چند قطعه تولید شده دیگر تقریباً تنها سرمایه‌های رسانه ملی در ایام نزدیک به نوروز و بهار بودند که به شدت و به شکلی شگفت‌انگیز مورد اقبال مخاطبان قرار گرفتند که هنوز هم بعد از گذشت دو دهه به عنوان ماندگارترین آثار موسیقایی نوروزی معرفی می‌شوند.

گو اینکه این آثار با وجودی که دارای ملودی و تنظیم پیچیده‌ای نبودند اما درونمایه تأثیرگذاری برای مخاطب داشتند و دل هر شنونده‌ای را همراه با نوروز کرده و با شنیدن صدای این آواها او را به اعماق بهار می‌برد.

«بهار را صدا بزن» به همراه چند قطعه تولید شده دیگر تقریباً تنها سرمایه‌های رسانه ملی در ایام نزدیک به نوروز و بهار بودند که به شدت و به شکلی شگفت‌انگیز مورد اقبال مخاطبان قرار گرفتند مهدی سپهر که پس از آغاز فعالیت‌های جدید خود در عرصه ساخت ملودی سرود و آهنگ‌های انقلابی نیز کارهایی را انجام داد در گفتگویی که چندی پیش داشت با تاکید بر اینکه آهنگ‌های بهاری را او و تعدادی دیگر از دوستانش از جمله عباس بهادری دوباره عرضه کردند، در پاسخ به پرسش خبرنگار مبنی بر تولد آثار ماندگاری چون «بهار را صدا بزن» و اثر «رودها و موج‌ها» توضیح داد: «اولین تصویری که از من در تلویزیون بعد از انقلاب پخش شد با اثری به نام «رودها و موج‌ها» با شعری از حجت‌الاسلام جواد محدثی بود. ایشان مدرس حوزه علمیه قم هستند. این شعر را واحد موسیقی به من داد و گفتند روی این شعر آهنگ بساز. من که آن موقع ایشان را نمی‌شناختم، گفتم چه آهنگی بسازم؟ گفتند ایشان خواسته‌اند با گیتار بسازی. گفتم من یک عمر این کار را کرده‌ام و بلدم چون خودم اصلاً گیتار می‌زنم. ولی با این چه کار کنم؟ گفت: دیگر خودت می‌دانی! من گذاشتم روی داشبورد ماشینم و همینطور که داشتم می‌آمدم آهنگش را ساختم چون خودم هم آهنگسازی می‌کنم و شعر هم می‌گویم. تا از صداوسیما به خانه برسم آهنگ را ساختم و زنگ زدم گفتم آهنگ ش را ساختم. گفتند: شوخی نکن! گفتم به خدا. قرار گذاشتیم همان شب در منزل یکی از دوستان نشستیم و من این آهنگ را با گیتار زدم و شعر را خواندم. گفت عالیه فقط ریتمش را باید کندتر بکنی. چون ریتم اولیه‌اش فلامینگو بود.

سپهر در ادامه همین خاطره می‌گوید: آهنگ را همان شبی که من ضبط کردم یک کپی دادم به موتوری، رفت میدان ارگ تا پخش بشود و سریعاً پخش شد. البته در آن زمان روی شعر گفتند: «نه بر سر و سینه تاریخ گلی باید زد و این حرف‌ها، کلماتی هستند که نباید در شعر باشد.». گفتم: «من که نگفتم! یک روحانی شعر را سروده است». از آقای محدثی هم تقدیر شد که چنین شعری سرودند. من هم نگذاشتم کاری که انجام داده‌ام از بین برود بنابراین «بهار را صدا بزن» را خواندم. اول «رودها و موج‌ها» بود و بعد «بهار را صدا بزن» که آهنگ از من و تنظیم از پسرم نوید بود. «بهار را صدا بزن» را از FM ضبط کرده بودند و در میادین و سایر جاها پخش می‌کردند. من فکر کردم کاست آن بیرون آمده. از فروشنده‌ها می‌پرسیدم: «چه جوری این آهنگ را به‌دست آوردید؟»، می‌گفتند: «ما یواشکی ضبط کردیم، کاست زدیم و وارد بازارش کردیم». اما من خوشحال بودم که این آهنگ ‌ها به منازل مردم راه پیدا کرده بود.

مهدی سپهر که تحصیلات خود را در رشته مهندسی راه و ساختمان به پایان رسانده، این روزها دل خوشی از شرایط بازار موسیقی ندارد و می‌گوید: «واقعا الان مد شده که صدا نازک‌ها (چپ کوک‌خوان‌ها) مهتر موسیقی پاپ شده‌اند، صداهایشان اغلب مثل صدای بانوان نازک است. این سبک دارد یکنواخت می‌شود. ما باید صداهای بیس‌دار، صداهای باریتون، صداهای مردانه را پر و پال دهیم. مدام صداها نازک‌تر می‌شود. ما یک خواننده‌ای داشتیم به نام آقای بسطامی (خدا رحمتش کند) صدایش چپ کوک بود. خب! هرکسی هم واقعاً این صدا را ندارد ولی چپ کوکی بود که راست کوک هم می‌خواند یعنی تنالیته پایین هم داشت ولی اینها در موسیقی پاپ کاری کردند که موسیقی پاپ ما تبدیل شده به اشک و ناله. آه و ناله. اشعار با محتوای ناسزا گفتن به معشوق و بد و بیراه گفتن به زندگی ساخته می‌شود. یک عده هم مریض‌حال می‌خوانند. رفتی من از غم تو چه کنم؟ من بیمارم، من مریضم! من علیلم و شلم و… با این روش‌ها و متدها داریم غرور و مردانگی را در موسیقی پاپ از دست می‌دهیم.»

کد خبر 4574565 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: موسیقی پاپ عید نوروز بهار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۵۱۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الفاظ رکیک سپهر حیدری پس از ممنوعیت حضور دختران پرسپولیسی در ورزشگاه

سپهر حیدری را شاید بسیاری از هواداران فوتبال، خاصه از نوع پرسپولیسی‌اش، بشناسند. او پیش‌تر پسر آرام و متینی بود که از اصفهان به قلب خط دفاعی پرسپولیس رسید و توانست در همان فصل دراماتیک که سرخ‌پوشان تهرانی با افشین قطبی در آخرین ثانیه‌های جدال بازی با سپاهان که به گل نیاز داشتند با یک ضربه سر کار را تمام کند و قهرمانی را به ارمغان بیاورد.

برای نسل جدید هواداران هم، به ویژه آن‌هایی که دستی بر فضای مجازی دارند، سپهر حیدری چهره چندان ناشناخته‌ای نیست. او و همسرش چندصباحی می‌شود تصمیم گرفته‌اند نقش اینفلوئنسر‌های مجازی را بازی کنند. البته که نگاهی به آمار دنبال کنندگان آن‌ها در فضای مجازی هم نشان می‌دهد در این زمینه موفق بوده‌اند. اتفاقا همینجاست که تضاد کاراکتر سپهر حیدری بیرون می‌زند و او را از بازیکن آرام سابق تبدیل به یک غول فضای مجازی می‌کند. برای بررسی بیشترش کافی است به سبک کری‌های او در اینستاگرام رجوع کرد تا مشخص شود چقدر (احتمالا) برای جذب مخاطب، مسیر متضادی را در پیش گرفته است.

سپهر البته سعی کرده قصه تکراری کری‌خوانی را در پیش بگیرد و روی لایک‌های هواداران پرسپولیس همیشه حساب کرده است با این حال، استوری و یا پست‌هایش همیشه هم عرف کری‌خوانی را رعایت نمی‌کند. نمونه‌اش همین انتقاد از پیرمرد هتاک اصفهانی که به هواداران زن پرسپولیس توهین زشتی کرده و به تازگی عنوان شده ۱۰ سال از حضور در ورزشگاه‌ها محروم شده است. سپهر حیدری انتقادات تندی را از او داشته، ولی خودش در همین انتقادات فحش‌هایی به کار برده که نیتش را زیر سوال می‌برد؛ چطور می‌شود با به کار بردن الفاظ رکیک، فرد دیگر که فحاشی کرده را نقد کرد؟

 

دیگر خبرها

  • موسیقی می تواند مصائب جامعه را کاهش دهد
  • بازیکنان دورتموند و خواندن ترانه Someone like you از ادل پس از رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا / فیلم
  • فیلم/رضوانی: برخی‌ها فیگور ریاست مجلس گرفته‌اند اما پاپس‌ می‌کشند
  • تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سرود فجر/ سرود تقویت می‌شود
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور
  • هدف‌گذاری برای نمایش شهری در تراز حکومت حضرت مهدی(ع) در نوروز ۱۴۰۴
  • الفاظ رکیک سپهر حیدری پس از ممنوعیت حضور دختران پرسپولیسی در ورزشگاه
  • واکنش جالب معلم عربی محمد بحرانی به خاطره ای که تعریف کرد | ویدئو
  • ببینید | خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی